|
Dersom
en mottatt vare har mangler eller feil, kan kjøper på visse vilkår holde
til bake kjøpesummen, kreve erstatning, heving av kjøpet osv. etter
kjøpsloven, jf. kjl. §§ 30 flg. Dette forutsetter at kjøper reagerer
innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som
utgangspunkt to år etter at kjøper mottok varen. Dersom varen eller
deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides
reklamasjonsfristen til fem år.
Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper
oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved
reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig.
Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hva kjøper ønsker å gjøre
gjeldende. Reklamasjoner som skyldes feil eller mangler ved produktet,
skal selger bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene
til tilbaketransport.
Erstatning er begrenset til verdien på varen det reklameres på.
Selger er ikke ansvarlig for indirekte skader og/eller følgeskader som
skyldes bruken av denne. Selger er heller ikke ansvarlig for tap av data
og tap av arbeidstid pga. defekt maskinvare.
Mer informasjon om Kjøpsloven finner du hos
Forbrukerrådet. |